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A case of phonological dyslexia in Spanish

dc.contributor.authorCuetos Vega, Fernando 
dc.contributor.authorValle Arroyo, Francisco 
dc.contributor.authorSuárez Coalla, María Paz 
dc.date.accessioned2015-11-13T12:41:12Z
dc.date.available2015-11-13T12:41:12Z
dc.date.created2015-11-13spa
dc.date.issued1996spa
dc.identifier.citationCognitive Neuropsycholog, 13(1), p. 1-24 (1996)spa
dc.identifier.issn0264-3294
dc.identifier.urihttp://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0001956884&partnerID=40&md5=bda0ec5ed69e2ba83fd05bcefdbb8d8bspa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10651/33818
dc.description.abstractA case study of a Spanish-speaking patient with spared lexical reading and considerable difficulty reading nonwords is presented in this paper. AD suffered a CVA, and three months later was administered several tests of the Spanish version of PALPA. Although his word reading was around 90% correct, nonword reading reached only 34% correct, nonword-nonword substitutions being the most frequent type of error. In word reading no effects of frequency, grammatical class, or imageability were found. Word recognition and comprehension were within the normal range, as were speech production and repetition. A series of tasks, developed to investigate the processes hypothesised to be involved in the nonlexical route, showed that the only problem was in phoneme assembly. The implications of this pattern of results in a reader of an orthographically-transparent language are discussed with regard to current models of oral reading.eng
dc.description.abstractUn estudio de caso de un paciente de habla española con escatimado lectura léxica y dificultad para leer considerables no palabras se presenta en este trabajo. AD sufrió un ACV, y tres meses más tarde se administró varias pruebas de la versión española del PALPA. Aunque su lectura de palabras fue de alrededor de 90% de respuestas correctas, la lectura no palabras alcanzó sólo el 34% correctas sustituciones, no palabras, no palabras que son el tipo más frecuente de error. En la lectura de la palabra no hay efectos de la frecuencia, la clase gramatical, o imaginabilidad fueron encontrados. Reconocimiento de palabras y comprensión estuvieron dentro del rango normal, al igual que la producción del habla y la repetición. Una serie de tareas, desarrolladas para investigar los procesos hipotéticos estar involucrado en la ruta no léxica, mostró que el único problema fue en el montaje fonema. Las implicaciones de este patrón de resultados en un lector de un lenguaje ortográficamente-transparente se discuten con respecto a los modelos actuales de lectura oralspa
dc.format.extentp. 1-24spa
dc.language.isoengspa
dc.relation.ispartofCognitive Neuropsychologyspa
dc.rights©spa
dc.titleA case of phonological dyslexia in Spanisheng
dc.title.alternativeUn caso de la dislexia fonológica en españolspa
dc.typejournal articlespa


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